Django

Etienne Comar, France, 2017o

s
vBack

In 1943 during the German occupation, Django Reinhardt was at the top of his game. Every night he thrilled the whole of Paris at the Folies Bergères with his swing music while in Europe his brothers were being hunted down and massacred. When the German propaganda wanted to send him to Berlin for a series of concerts, he felt the danger and decided to escape to Switzerland with the help of one of his admirers, Louise de Klerk.

1943 setzte sich der Gypsy-Jazz-Virtuose Django Reinhardt mit seiner Frau und seiner Mutter aus dem besetzten Paris Richtung Schweiz ab, blieb aber an der Grenze hängen. Aus dieser historischen Episode macht der erfolgreiche französische Produzent und Drehbuchautor Etienne Comar (Timbuktu, Des hommes et des dieux) ein berührendes Biopic über einen Künstler, der sich der Vereinnahmung durch die Nazis zwar erfolgreich entzieht, aber schmerzhaft erfahren muss, dass man sich in extremen Zeiten nicht aus allem raushalten kann. Die Jazzszenen des Films, allen voran ein gefährlich swingendes Konzert vor Nazioffizieren, sind absolut mitreissend, und wie nahe Reda Kateb (Hors normes) in der Titelrolle der speziellen Gitarrentechnik Django Reinhardts kommt, ist kaum zu fassen. Berückend auch Cécile De France als seine Geliebte, die einen prekären Grenzgang zwischen Résistance und Kollaboration riskiert.

Andreas Furler

Plutôt que le biopic hagiographique attendu, un film qui a la belle idée de replacer Django dans le contexte tragique du sort réservé aux Tsiganes par les nazis, y trouvant une densité que renforce encore l’étonnante composition de Reda Kateb.

Jean Serroy

Derrière ce portrait, un auteur méticuleux conscient de la responsabilité qui lui incombe, l’époque étant particulièrement fertile en zones d’ombre. Par ses partis pris éthiques et formels mûrement réfléchis, Étienne Comar s’impose.

Philippe Lagouche

Libéré de l'énorme travail qu'il a accompli en amont, Reda Kateb fait renaître le prince gitan dans sa grandeur et ses paradoxes. Cécile de France est une icône des années 1950. Le suspense joue à plein et les seconds rôles sonnent juste. Tout ceci fait un accord parfait.

Pierre Vavasseur

Galleryo

The Film Stage, 2/9/2017
All rights reserved The Film Stage. Provided by The Film Stage Archiv
indiewire.com, 2/8/2017
All rights reserved indiewire.com. Provided by indiewire.com Archiv
Zeit Online, 2/8/2017
All rights reserved Zeit Online. Provided by Zeit Online Archiv
Spiegel Online, 2/8/2017
All rights reserved Spiegel Online. Provided by Spiegel Online Archiv
Le Parisien, 4/25/2017
All rights reserved Le Parisien. Provided by Le Parisien Archiv
L'humanité, 4/25/2017
All rights reserved L'humanité. Provided by L'humanité Archiv
Django Reinhardts Musik im Film
/ ARTE
de / 10/4/2021 / 09‘49‘‘

Interview mit Regisseur Etienne Comar
/ RBBradioeins
de / 2/11/2017 / 10‘22‘‘

Interview de Reda Kateb
/ France 24
fr / 4/24/2017 / 12‘00‘‘

Movie Datao

Genre
Drama, Music/Dance
Running time
117 Min.
Original languages
French, German, English
Ratings
cccccccccc
ØYour rating6.3/10
IMDB user:
6.3 (2016)
cinefile-user:
< 10 votes
Critics:
< 3 votes q

Cast & Crewo

Reda KatebDjango Reinhardt
Cécile De FranceLouise de Klerk
Alex BrendemühlHans Biber
MORE>

Bonuso

iVideo
Django Reinhardts Musik im Film
ARTE, de , 09‘49‘‘
s
Interview mit Regisseur Etienne Comar
RBBradioeins, de , 10‘22‘‘
s
Interview de Reda Kateb
France 24, fr , 12‘00‘‘
s
gText
Review The Film Stage
Ed Frankl
s
Review indiewire.com
David Ehrlich
s
Review Zeit Online
Wenke Husmann
s
Review Spiegel Online
Jan Künemund
s
Review Le Parisien
Pierre Vavasseur
s
Review L'humanité
Fara C.
s
We use cookies. By continuing to surf on cinefile.ch you agree to our cookie policy. For details see our privacy policy.